måndag 20 april 2009

Besök hos betydelsefull man

Söndag.
Don Whittle från ICF har nu anlänt från USA. På kvällen blev vi bjudna hem till Mr Chief Commissioner Shankar M. Bidari. En väldigt betydelsefull man som ansvarar för den största och viktigaste administrationen, all polis och säkerhetspersonal (60 000 anställda) i Karnataka-området (60 miljoner invånare).


Mr Chief Commissioner Shankar M. Bidari och mottagningsrummet.

Alla Indier var nervösa i hans närhet och satt mest tysta. Don däremot var cool och skämtade med Chief Commissioner. Det var väldigt svårt att förstå vad han sa. Vi satt på en stor takterass och det började åska och regna. Äntligen hade det efterlängtade regnet kommit. Vi bjöds på 25-årig whiskey och en massa snacks.


Takterass med 250 år gammal lampa. Don i gult.

Efter en stund kom två gäster som var lättsamma med perfekt engelska. Hon var chef över Indiens största Stålföretag (Indian Steel Company) och han jobbade inom polisen med ansvar för terroristbekämpning. Don och DR, Reddy gav sig iväg för att möta Karen på flygplatsen så jag blev själv kvar när själva middagen började.

Alla åt med händerna och till en början hade jag lite svårt att inte känna mig äcklad. Jag åt med en gaffel i högerhanden och petade upp ris och såser i brödet som jag höll i vänsterhanden. Jag kände mig riktigt välanpassad. Efteråt fick jag dock veta att de aldrig använder vänsterhanden eftersom den används vid toalettbesök (de använder nämligen inte toalettpapper). Mao var de troligen ändå mer äcklade av mitt bordsskick.

När de andra for fick jag bra kontakt med Chief Commissioner. Han berättade att han vill satsa på coaching. Han vill ge 10 ha mark till ICF för att de ska komma till Bangalore och bygga ett coachingcenter. Han frågade om jag kunde komma och ta hand om det i tre år!
Det påstås att han har haft en stor inverkan i att göra Bangalore till det IT-centrum det är idag, så detta kan vara på riktigt allvar.

Jag fick flera presenter bla en väldigt vacker Sari (ca 5 meter tyg). Efter regnet låg det fullt med blomblad på gatan och det luktade fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar