fredag 9 oktober 2009

Irriterande trigger

Fredag.
Mitt mål är att CoachHuset ska växa, men jag vet inte varför. Jag har det bra, har kul, trivs på jobbet, njuter av tillvaron och har ekonomisk trygghet. Jag är, även om jag har svårt att säga det till mig själv, framgångsrik. Så varför är det viktigt att CoachHuset blir stort? Idag tar jag coaching i ämnet för att se om coachen kan hjälpa mig att förstå. Kanske kan jag få lite mer distans om jag vet vad som driver mig.

Berättar för coachen min gamla historia om att jag vill vara duktig på sådant som killar är bra på. Min pappas vän sa när jag var liten "Men Bertil... en tjej, vem ska då ta över gården." Detta är ett starkt minne så troligen har det påverkat mig. Något som triggat mig är kaxiga, professionella, framgångsrika killar som inte vill bidra till andra, är hemliga om sina knep för framgång, aldrig visar känslor och får mig att känna mig fjantig. De triggar mig att bevisa att jag är värd deras respekt.

Jag berättar om några sådana exempel för coachen men detta är ju historia. Visst står jag väl över detta nu? Kommer inte fram till något nytt i coachingen och inser plötsligt att hur mycket jag än motstår det, så är det nog det som triggar mig fortfarande. Usch.

2 kommentarer:

  1. Känner väl igen det, men mer utifrån perspektivet min mamma gav mig: "tjejer måste alltid vara dubbelt så bra som killar för att få chansen".

    Tror att det triggar mig, så vi tycks på sätt och vis vara i samma härad...;-)

    Skönt att du VILL bidra till andra då, som en motpol till dem du triggas av!

    Lev väl!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin
    Det var länge sedan. Kul att du hittat hit och tack för kommentaren.

    SvaraRadera